Curs Finlanda

Titlul cursului: Structured course: „Structured educational visit to Schools/Institutes & Training seminar in Finland”

Perioada: 15-22 aprilie 2018

Locație: Helsinki, Finlanda

Participanți: Constantin Adriana Gabriela, Lăpădat Carmen, Olaru Adriana Daniela

Rezervă: Chițu Costel

Descrierea cursului

Precizare: stagiul inițial din Suedia (Stockholm) a fost anulat de către furnizorul de curs și înlocuit cu un stagiu analog la Helsinki.


Repere ale sistemului de învățământ finlandez

În perioada 15-22 aprilie 2018, profesoarele Olaru Adriana Daniela, Constantin Adriana Gabriela și Lăpădat Carmen au participat la Helsinki la cursul „Structured educational visit to Schools/Institutes & Training seminar in Finland”, care le-a oferit prilejul de a cunoaște în mod direct cel mai performant sistem educațional din Europa și printre cele mai performante din lume. La acest curs au participat 128 de profesori din 19 țări (Mongolia și 18 țări din Uniunea Europeană).

Programul cursului, deosebit de încărcat, a inclus activități variate:

- Seminare: „Sistemul de învățământ finlandez”; „Aspecte specifice ale istoriei, educației, culturii și societății finlandeze”; „Strategii de diseminare”

- Vizite în 3 școli din orașul Espoo – zona metropolitană Helsinki
- Activități culturale și turistice: tur al orașului Helsinki; vizitarea Muzeului Național din Finlanda; vizitarea orașului medieval Porvoo; excursie de o zi cu feribotul la Tallinn, capitala Estoniei.

Statul finlandez coordonează cu deosebită grijă politica în domeniul educației; ultima reformă curriculară a avut loc în toamna anului 2016.

- Educația de bază (învățământul obligatoriu) începe la vârsta de 7 ani și se termină la 16 ani.

- Educația de bază este complet gratuită. Comunitatea locală oferă elevilor manuale și rechizite, le asigură transport gratuit, servicii medicale și stomatologice, consiliere psihologică, o masă caldă la prânz; de asemenea, de masă beneficiază și profesorii.

- Consiliul Național al Educației elaborează curriculumul național de bază, dar parcurgerea lui este orientativă; școlile și districtele își creează propriul curriculum în cadrul curriculumului național de bază.

- Profesorii au o înaltă calificare; masteratul este cerință obligatorie pentru toți profesorii din Finlanda. Profesia de dascăl este deosebit de apreciată în societatea finlandeză și foarte bine remunerată.

- Primul test standardizat al elevilor se dă la vârsta de 16 ani, la finalizarea educației obligatorii; până atunci, există doar evaluare curentă.

În cele 3 zile de vizite în școli, am asistat la lecții sau alte activități, am discutat cu directorii, profesorii și elevii (care vorbeau fluent engleza) și am luat masa de prânz alături de ei. Clasele aveau în jur de 15 elevi, iar în clasele în care erau elevi cu CES (cerințe educaționale speciale), exista un al doilea profesor (profesor ajutător). Elevii își lăsau hainele și încălțămintea la vestiar, iar prin școală mergeau în șosete sau papuci. Elevii aveau libertatea să stea în poziția în care se simțeau confortabil; de exemplu, unii stăteau lungiți pe jos. Totuși, nu am văzut elevi indisciplinați sau neatenți la lecții, cu atitudine ostilă față de profesori și de școală, în general; nu am vazut nici pereți sau panouri mâzgălite cu marker. În școală am observat acealași respect pentru reguli și normele sociale pe care l-am întâlnit pretutindeni în societatea finlandeză: pe străzi, în parcuri, în mijloacele de transport. Pentru pauze, elevii aveau la dispoziție spații de joacă sau relaxare, care să le ocupe timpul în mod plăcut și instructiv.

Am apreciat în mod deosebit dotarea sălilor și laboratoarelor cu:

- mobilier funcțional, reglabil în funcție de înălțimea elevului; scaune flexibile, cu arcuri; mingi de fitness pe post de scaune

- echipamente de tehnică de calcul: smartboard, videoproiector, tablete sau laptopuri pentru fiecare elev

- truse, jocuri logice.

Care este secretul succesului sistemului educațional finlandez?

Sistemul de educație este o oglindă a societății finlandeze - o societate bine organizată, eficientă și echitabilă, care oferă cetățenilor săi siguranță și încredere. Sistemul de educație finlandez este inseparabil de cultura ţării, existând o strânsă coeziune între acesta şi societate.

Chiar dacă acum nu putem aplica în școala noastră tot ce am văzut în Finlanda, am preluat din experiența finlandeză câteva idei care ar putea fi adaptate la realitățile noastre…

Imagini